شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة ***** HOSSEIN ARYAN FAR *****
|
اخلاق التاجرالمسلم را ا از اینجا دانلود کنید « دوشنبه 92/5/14 » « @ »
« » C o m m e n t »
کتاب مستحبات و سنن را از اینجا دانلود کنید « دوشنبه 92/5/14 » « @ »
« » C o m m e n t »
اطلس تاریخ اسلام را از اینجا دانلود کنید « دوشنبه 92/5/14 » « @ »
« » C o m m e n t »
موضوع مقاله : تبعض الصفقة فی العبادات نویسنده : حسین آرین فر پیشینه ، کیفیت تبعض ،فقه مادی و معنوی ، موارد تبعض در اذکار و اعمال ، اشتراک و افتراق آن با معاملات ، ثمره .......... بایع انسان است ، مشتری خداوند است ، مثمن اعمال و افکار انسان است ، ثمن مقام تقرب و بهشت برین است ، بایع مبیع صحیح و معیوب را باهم می فروشد و مشتری هم با کرامت و لطف خود می پذیرد بدون آنکه فسخ کند یا رد کند ........ حسین آرین فر توضیح : تبعض در لغت به معنی تجزیهشدن آمده و صفقه به معنی دست بهم زدن است و به معنی معامله نیز به کار رفته؛ زیرا در قدیم معمول بودهاست که طرفین معامله، هنگامی که میخواستند رضایت خود را بر عقد قرارداد اعلام کنند، به یکدیگر دست میدادند. در اصطلاح حق فسخ ناشی از تجزیه و پارهپاره شدن معامله را تبعض صفقه می گویند و طرفی که معامله به ضرر او تجزیه شده خیار فسخ دارد. خیار تبعض صفقه وقتی حاصل میشود که عقد بیع نسبت به بعض مبیع به جهتی از جهات باطل باشد، در این صورت مشتری حق خواهد داشت بیع را فسخ کند یا ارش بگیرد
قاعدة لا مسامحة فی التحدیدات المعنى: معنى القاعدة هو أنّ التحدیدات آبیة عن النقص، فإذا حدّد الشیء بمقدار معین کالسفر و الکرّ و البلوغ بالفراسخ و الأشبار و السنوات لا مجال لإلحاق ما هو الأقل من هذه التحدیدات بها، و إن کان النقص بمقدار یسیر بحیث یعدّه العرف ممّا لا بأس به على أساس المسامحة العرفیّة، و ذلک لکون التحدید آبیا عن النقص. الحکومة: بما أنّ التحدید عبارة عن نظر الشرع، و المسامحة عبارة عن نظر العرف، فعلیه کان التحدید حاکما على المسامحة. کما قال المحقّق صاحب الجواهر رحمه اللّه فی الجهر و الإخفات: أن المرجع فیهما الى العرف، کما هو الضابط فی کل ما لم یرد به تحدید شرع.
« یکشنبه 92/5/6 » « @ »
« » C o m m e n t »
|
|